Καρδιά του σκύλου

4

Το ιδιαίτερο, αλληγορικό έργο που θίγει πολλές θεματικές και ζητήματα ηθικής φύσης μέσα από την ιστορία ενός σκύλου που μεταμορφώθηκε σε άνθρωπο, ανεβαίνει εδώ σε μια παράσταση χαρακτηριστικής σωματικής σφραγίδας, με την καθοριστική ερμηνεία του Άρη Σερβετάλη.

Η καρδιά του σκύλου © Yiorgos Kaplanidis

Πολυεπίπεδο και στην κόψη του ξυραφιού μπορεί να χαρακτηριστεί το έργο του Ρώσου συγγραφέα. Πρόκειται για την αλληγορική ιστορία ενός σκύλου, στον οποίο μεταμοσχεύεται, ως μέρος ιατρικού πειράματος, η υπόφυση και τα γεννητικά όργανα ενός νεκρού άνδρα, προκειμένου να δημιουργηθεί ένα εξελιγμένο (;) νέο είδος. Πολλές θεματικές και ποικίλα ζητήματα ηθικής φύσης ξεπηδούν από την ιστορία, σχετικά με τα όρια της επιστήμης, με τη χειραγώγηση του ατόμου ή τη διάβρωση που μπορεί να επιφέρει η ισχύς. Στο έργο, μάλιστα, συνυπάρχουν θεματικές που φαίνονται αντικρουόμενες, χωρίς να υπερισχύει κάποια: διότι ο σκύλος, ο Σάρικ, θα αποκτήσει ανθρώπινη όψη και χαρακτηριστικά, όμως θα αποδειχθεί ανεπίδεκτος εκπαίδευσης και θα εξελιχθεί σε ένα απροσάρμοστο ον. Πρόκειται, άραγε, για ένα σχόλιο περί αποδέσμευσης από το ζυγό των κοινωνικών συμβάσεων; Την ίδια στιγμή, αυτός που ως αδέσποτο σκυλί υπέφερε από την ανθρώπινη κακοποίηση καταλήγει να σκοτώνει με ηδονή τις αδέσποτες γάτες, όταν ορίζεται υπεύθυνος καθαρισμού της πόλης από τα αδέσποτα. Μήπως, τότε, έχουμε ένα σχόλιο για τη διαφθορά που επιφέρει η απόκτηση κάποιας εξουσίας;

Η καρδιά του σκύλου
© Yiorgos Kaplanidis

Κι έπειτα, πανταχού παρόν είναι το πολιτικό background, στις διάσπαρτες αναφορές στον Μαρξ, τον Στάλιν, το σοβιετικό καθεστώς. Μήπως ο "ανεπίδεκτος (συμ)μόρφωσης" είναι ο προλετάριος, που δεν θα γίνει ποτέ "άνθρωπος"; Θα μπορούσε να είναι αυτό το σχόλιο του Μπουλγκάκοφ˙ πρόκειται, άλλωστε, για έναν από τους σφοδρότερους πολέμιους του σταλινικού καθεστώτος, που πλήρωσε με βαριά λογοκρισία την κριτική του.

Η καρδιά του σκύλου
© Yiorgos Kaplanidis

Αυτό το πυκνό, βαρύ κείμενο, η Έφη Μπίρμπα το μετουσίωσε σε μια αέρινη –αλλά όχι ελαφριά– παράσταση, που αιωρείται σαν χορογραφία υπό τους ήχους της κλασικής μουσικής και της όπερας (μουσική σύνθεση: Vangelino Currentzis, επιμέλεια κίνησης: Μιχάλης Θεοφάνους). Χωρίς να παραλείψει τις πολιτικές αναφορές ή να το αποκόψει από το χρόνο δράσης (χαρακτηριστικά τα κοστούμια εποχής που υπογράφει η ίδια και η Βασιλεία Ροζάνα), το διαβάζει με τη δική της αισθητική σφραγίδα, το φέρνει στο σήμερα χωρίς να το επικαιροποιήσει, ενώ βγάζει προς τα έξω κι έναν υπαρξιακό χαρακτήρα. Σήμα κατατεθέν και αυτής της παράστασής της η σωματικότητα: Οι ηθοποιοί που πλαισιώνουν τους δύο κεντρικούς ρόλους ερμηνεύουν ωραία τα διαφορετικά πρόσωπα, προσδίδοντας σε καθένα ξεχωριστή κινησιολογική φόρμα: Ηλέκτρα Νικολούζου, Μιχάλης Θεοφάνους, Χαρά-Μάτα Γιαννάτου, Αλεξάνδρα Καζάζου, Σπύρος Δέτσικας. Ο Άρης Σερβετάλης είναι σπουδαίος ερμηνευτής και γνωρίζει όσο λίγοι να επιβάλλεται με το σωματικό παίξιμο. Εδώ τον απολαμβάνουμε σε μια κορυφαία στιγμή του: το πώς φέρει τη διαδρομή του Σάρικ, από το δαρμένο σκυλί ως στον άξεστο βασανιστή, σε κάθε ίνα και μυ του κορμιού του είναι συναρπαστικός και βαθιά μελετημένος. Ο Αντώνης Μυριαγκός φέρνει στο ρόλο του Γιατρού την ακλόνητη πίστη του στην επιστήμη με μια στιβαρή ερμηνεία, από την οποία λείπει η ρωγμή της αμφιβολίας, όταν το πείραμά του καταρρέει.

Περισσότερες πληροφορίες

Καρδιά του σκύλου

  • Δραματοποιημένο Μυθιστόρημα
  • Διάρκεια: 110 '

Η ιστορία του έργου περιστρέφεται γύρω από τον καθηγητή Πρεομπραζένσκι που μαζί με τον βοηθό του, δόκτορα Μπρομεντάλ, επιχειρούν ένα τολμηρό ιατρικό πείραμα. Μεταμοσχεύουν την υπόφυση και τους όρχεις ενός νεκρού άνδρα σε έναν αδέσποτο σκύλο ονόματι Σάρικ με τη φιλοδοξία να δημιουργήσουν ένα νέο μοντέλο ανθρώπου. Το πείραμα δεν έχει την αναμενόμενη έκβαση, καθώς ο σκύλος Σάρικ μετατρέπεται σταδιακά σε άνθρωπο αγροίκο που διαλύει τη γαλήνη της καθημερινότητας και θέτει σε κίνδυνο την κοινωνική θέση και την επιστημονική υπόσταση του δημιουργού του. Η ιδιοσυγκρασιακή καλλιτέχνιδα προσεγγίζει το έργο αυτό με την ιδιαίτερη ματιά της που αναδεικνύει έξοχα τον παραλογισμό της βίαιης αλλαγής της ανθρώπινης φύσης, αποκαλύπτοντας τους κινδύνους της απόλυτης συμμόρφωσης του ανθρώπου στις κοινωνικές επιταγές.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Μαντώ, Κώστας Μπίγαλης, Σοφία Βόσσου και Πωλίνα μιλούν για το "Reunion The Musical" σε μια κοινή συνέντευξη

Οι τέσσερις αγαπημένοι ερμηνευτές πρωταγωνιστούν στο πρωτότυπο μιούζικαλ της Θέμιδας Μαρσέλλου που έχει στον πυρήνα του τα 90s, πλάι σε ένα θίασο γεμάτο ενέργεια (Παλλάς, από 17/5).

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
16/05/2024

"Stereophonic": Μια ελληνική θεατρική συμπαραγωγή υποψήφια για 13 βραβεία Τόνι!

Πρόκειται για την παράσταση σε συμπαραγωγή της ελληνικής Faliro House Productions, με θέμα την ιστορία μιας ροκ μπάντας.

Το "ΑΤΙΤΛΟΝ" της Αντωνίας Οικονόμου ξεκινάει δεύτερο κύκλο παρουσίασης

Η παρασταστική αλληγορία της Ελληνίδας χορογράφου έρχεται στο Σύγχρονο Θέατρο.

"Ρωμαίος και Ιουλιέτα": Το κλασικό έργο ως γέφυρα Ελλάδας και Τουρκίας στο Μέγαρο

Μετά την Άγκυρα και την Κωνσταντινούπολη, η συμπαραγωγή του Κρατικού Θεάτρου της Τουρκίας και του Μεγάρου Μουσικής σε σκηνοθεσία Λευτέρη Γιοβανίδη έρχεται στο Μέγαρο στις 16/5, με τις απαραίτητες τροποποιήσεις στην σαιξπηρική ιστορία και έναν πολυπολιτισμικό θίασο.

Μάθε με να φεύγω

Η πικρή ιστορία άτυχων ερώτων και μοναξιάς του Άκη Δήμου αποδίδεται από τον Γιάννη Σκουρλέτη με μία παράδοξη, queer σκηνική γλώσσα, που γοητεύει με τη δυναμική της. | Powered by Uber| Powered by Uber

Ένας εχθρός του λαού

Παράσταση συλλογικής αφηγηματικής φόρμας που αναδεικνύει το σημαντικού πολιτικού προβληματισμού ιψενικό έργο, αφήνοντας όμως σε δεύτερη μοίρα ζητήματα θεατρικότητας | Powered by Uber

Η "Βότκα μολότοφ" "σκάει" κι αυτό το καλοκαίρι

Η εκρηκτική κωμωδία της Ελένης Ράντου σε σκηνοθεσία Νικορέστη Χανιωτάκη και με τον Τάσο Χαλκιά ως Τσέχοφ επιστρέφει με καλοκαιρινή περιοδεία σε ανοικτά θέατρα της Αττικής.