Πέθανε ο επιδραστικός Ιταλός σκηνοθέτης Πάολο Ταβιάνι

Ο έτερος αδερφός Ταβιάνι απεβίωσε σε ηλικία 92 ετών, το βράδυ της Πέμπτης 29/2 στη Ρώμη.

Πάολο και Βιτόριο Ταβιάνι

Ένα θρυλικό κινηματογραφικό ντουέτο μας άφησε για τα καλά από την Πέμπτη 29/2, αφού σε ηλικία 92 ετών ο Πάολο Ταβιάνι έφυγε από τη ζωή, έξι χρόνια μετά τον αδερφό του Βιτόριο. Τα δύο αδέρφια, γεννημένα το 1931 και το 1929 αντίστοιχα στην Τοσκάνη του Μουσολίνι, αποφάσισαν πως το μέλλον τους θα είναι το σινεμά από τις ηλικίες των 16 και 18 ετών και το υπηρέτησαν ακούραστα για όλη τους τη ζωή, αφήνοντας το στίγμα τους στον Ιταλικό αλλά και παγκόσμιο κινηματογράφο. 

Διαβάστε Επίσης

Με βραβεία σε Κάνες (Χρυσός Φοίνικας για τον "Πατέρα Αφέντη", 1977, Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής για τη "Νύχτα του Σαν Λορέντζο", 1982) και Μπερλινάλε (Χρυσή Άρκτος για το "Ο Καίσαρας πρέπει να πεθάνει", 2012), οι Πάολο και Βιτόριο Ταβιάνι παρέμειναν στην αιχμή του πολιτικοποιημένου σινεμά μέχρι το τέλος της καριέρας τους, ακόμα κι αν οι ταινίες τους δεν αντιμετωπίζονταν πάντα με την ίδια δημοφιλία. Το ντεμπούτο τους έγινε με το μικρού μήκους ντοκιμαντέρ "San Miniato, Luglio ’44" (1954), εργάστηκαν στο "L'Italia non è un paese povero" (1960) ως βοηθοί του σημαντικού Ολλανδού ντοκιμαντερίστα Γιόρις Ίβενς και έπειτα πέρασαν στη μυθοπλασία αρχικά συσκηνοθετώντας με τον Βαλεντίνο Ορσίνι ("Un uomo da bruciare", 1962 / "Outlaws of Love", 1963).

Η νύχτα του Σαν Λορέντζο
"Η Νύχτα του Σαν Λορέντζο"

Η πρώτη τους ταινία ως "σόλο ντουέτο" ήρθε το 1967 με τον τίτλο  "The Subversives" και απεικόνιζε τους διαφορετικούς τρόπους ζωής της ιταλικής κοινωνίας, με αφορμή το θάνατο του επί χρόνια γενικού γραμματέα του Ιταλικού Κομμουνιστικού Κόμματος. Η ταινία εντάχθηκε στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ του Βερολίνου και έμοιαζε προφητική της εξέγερσης του Μάη του '68. Από την αρχή έγινε φανερή η προσήλωση τους στον πολιτικό κινηματογράφο (η οποία και θα τους στερούσε την δημοσιότητα όταν αυτός θα έβγαινε "εκτός μόδας"), σε μία προσπάθεια να συνεχίσουν τις παραδόσεις του ιταλικού νεορεαλισμού με νέους, σύγχρονους για την εποχή τους, όρους. 

Στην πολύ παραγωγική δεκαετία που ακολούθησε, καθιερώθηκαν σταδιακά ως μαέστροι του κινηματογράφου, παραδίδοντας "επαναστατικές" θεματικά και οπτικά ταινίες ("Under the Sign of Scorpio", 1969, "Σαν Μικέλε", 1971, "Αλονζανφάν", 1974), με κορυφαίους πρωταγωνιστές, όπως ο Τζιάν Μαρία Βολοντέ ή ο Μαρσέλο Μαστρογιάνι. Το αριστούργημά τους ήρθε το 1982 ("Η Νύχτα του Σαν Λορέντζο") αν και ήδη από την προηγούμενη ταινία τους ("Πατέρας Αφέντης", 1977) είχαν αποσπάσει την υψηλότερη διάκριση των Κανών. Σταδιακά, η καριέρα τους ακολούθησε μια πτωτική πορεία, όπως και των περισσότερων εκπροσώπων της ριζοσπαστικής "γενιάς του ’70" ανεξαρτήτως χώρας καταγωγής, μιας και η πολιτικοποιημένη θεματική στην εποχή της νέας ευημερίας ήταν πλέον…ντεμοντέ.

Ο Καίσαρας Πρέπει να Πεθάνει

Ακόμα και στις λιγότερο πετυχημένες προσπάθειες τους όμως, οι Ταβιάνι παρέμειναν πιστοί στο ιδεολογικό και αισθητικό τους όραμα, καταφέρνοντας το 2012 να βρεθούν και πάλι στην πρώτη γραμμή του σινεμά με το γοητευτικό ασπρόμαυρο "Ο Καίσαρας Πρέπει να Πεθάνει". Ο "σκληρός" λυρισμός τους ήταν εμφανής και μέχρι τις τελευταίες συνεργασίες τους: τον "Θαυμάσιο Βοκάκιο" του 2015 και την "Μια Προσωπική Ιστορία" (2019), για την οποία συνυπέγραψαν το σενάριο, αλλά ουσιαστικά την σκηνοθέτησε μόνο ο Πάολο, ενώ ο Βιτόριο απεβίωσε μόλις μερικούς μήνες μετά την κυκλοφορία της στην Ιταλία.  

Η πρώτη και μοναδική "επίσημη" σόλο σκηνοθεσία του Πάολο ήταν η άνιση "Λεονόρα Αντίο", η οποία κυκλοφόρησε το 2022 και έμελλε να γίνει το κύκνειο άσμα του σκηνοθέτη. 

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Furiosa: A Mad Max Saga

Απολύτως ικανοποιητικό σε επίπεδο ανελέητης δράσης και ακαταμάχητου dieselpunk θεμάτος, λιγότερο χορταστικό όμως ως αφήγηση, το πρίκουελ αποτελεί μια διογκωμένη αν και τίμια προσθήκη σε ένα franchise που παραμένει αξιόπιστο.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
30/05/2024

Ζωικό Βασίλειο

Βραβευμένη με πέντε Σεζάρ αλληγορία φαντασίας, η οποία ξεκινάει σαν μαύρη κωμωδία και εξελίσσεται σε δραματικό θρίλερ. Κερδίζει το στοίχημα του ρεαλισμού, δυσκολεύεται όμως να χειριστεί ευρηματικά την κορύφωσή της.

Τα Ταρώ του Θανάτου

Εντελώς μπανάλ τρομο-συνταγή, η οποία με την πιο χαλαρή σεναριακή αφορμή βάζει μπροστά μια σειρά σαδιστικών φόνων τινέιτζερ.

Η Κόρη του Μπαμπά

Κωμωδία και δράμα διασταυρώνονται σε μια παιχνιδιάρικη, αλλά υπερβολικά γαλλική (εξυπνακίστικα φλύαρη) ιστορία πολλαπλών ενηλικιώσεων.

Γιάννης Σπανός: Πίσω απ' τη Μαρκίζα

Εξομολογήσεις και πληροφορίες συνθέτουν μια περισκοπική όσο και κινηματογραφικά λιτή προσέγγιση στο έργο ενός μελωδικού, απρόβλεπτου και σεμνότατου μουσικού δημιουργού.

Ελεγεία της Μόσχας

Βασισμένος σε προϋπάρχον κυρίως υλικό, ένας καταξιωμένος ταρκοφσκικός μαθητής προσπαθεί να περιγράψει την ιδιοσυγκρασία και το πνεύμα του δασκάλου του.

Ένα νέο κινηματογραφικό φεστιβάλ έρχεται στον Πειραιά

Με έμφαση στο ελληνικό ποιοτικό σινεμά η καινούρια διοργάνωση παρουσιάζει σειρά προβολών με ελεύθερη είσοδο.