Στην Τύχη ο Μπαλταζάρ

5

Ταινία ορόσημο του λιτού, ποιητικού και «καθαρού» σινεμά, το οποίο μπορεί να φιλοσοφεί με συναρπαστική εμβρίθεια και ταυτόχρονα να συγκινεί μέχρι δακρύων - «ολόκληρος ο κόσμος μέσα σε μιάμιση ώρα».

Stin tixi o Mpaltazar

Περισσότερο απ’ οποιονδήποτε άλλο προβληματισμό, η μοντέρνα τέχνη αποτύπωσε ανάγλυφα τη συνειδητοποίηση του σύγχρονου ανθρώπου πως η μία και μοναδική ερμηνεία του κόσμου έχει καταρρεύσει οριστικά. Από το "θάνατο του Θεού" έως τα ηθικά και υπαρξιακά αδιέξοδα στα οποία δεν μπορεί να απαντήσει ο ορθολογισμός, ο 20ος αιώνας έβαλε στη θέση του επιστημονικού θεσφάτου την προσωπική ερμηνεία και σ’ αυτήν της εξωτερικής την εσωτερική αλήθεια. Γι’ αυτό και κάθε γεγονός είναι όχι μόνο μη αναπαραστάσιμο ("Η Αναπαράσταση" του Αγγελόπουλου), αλλά και ακατανόητο ("Blow-up" του Αντονιόνι) έξω από ένα συγκεκριμένο – ιδεολογικό, ταξικό, φιλοσοφικό, αισθητικό - κάθε φορά πλαίσιο.

Αποκαλυπτικές διαπιστώσεις τις οποίες ανέδειξε το μοντέρνο σινεμά, ο Ρομπέρ Μπρεσόν ("Το Ημερολόγιο Ενός Εφημέριου", "Ο Πορτοφολάς"), όμως, είχε φτάσει πρώτος σ’ αυτές από έναν εντελώς αντίθετο δρόμο: για εκείνον ο πραγματικός κόσμος είναι πλήρως ορατός μόνον από το Θεό και ο άνθρωπος είναι καταδικασμένος να παρατηρεί μέσα από "φίλτρο" (τις προσωπικές εμπειρίες και γνώσεις του) μόνον αποσπάσματά του. "Βλέπομεν γαρ άρτι δι’ εσόπτρου εν αινιγμάτι", γράφει χαρακτηριστικά στην επιστολή Α΄ προς Κορινθίους ο Απόστολος Παύλος. Έτσι, η πραγματικότητα θα μένει για πάντα μη κινηματογραφίσιμη και οι ταινίες θα είναι μια σειρά από κατασκευασμένες εικόνες που ο αφηγητής βάζει σε δική του, αυθαίρετη σειρά για να αφηγηθεί κάτι απόλυτα υποκειμενικό.

Ακολουθώντας λοιπόν το δικό του, μοναχικό μονοπάτι, ο Γάλλος μινιμαλιστής και βαθυστόχαστος μοραλίστας υπήρξε ένας πρωτοπόρος του δοκιμιακού κι αντι-αφηγηματικού κινηματογράφου. Η νουβέλ βαγκ τον αναγνώρισε ως κορυφαία επιρροή της, καθώς κατόρθωσε να συνδυάσει ανεπανάληπτα τη λιτότητα με την έντονη εκφραστικότητα και τον ρεαλισμό με την ποίηση. Για το "Στην Τύχη ο Μπαλταζάρ" εμπνέεται από τον ντοστογιεφσκικό "Ηλίθιο" και βάζει στη θέση τού αφελή και καλόκαρδου πρίγκιπα Μίσκιν ένα… γαϊδαράκο. Τον Μπαλταζάρ, ο οποίος περνά μια σειρά από περιπέτειες στην εξοχή των Πυρηναίων, αντιμετωπίζοντας κάθε είδους συμπεριφορά από τους κατά καιρούς ιδιοκτήτες του. Μόνο η νεαρή και γενναιόδωρη Μαρί τον συμπονά, αλλά θα έχουν τελικά και οι δυο παρόμοια τύχη στα χέρια ενός εγωιστικού και συμφεροντολόγου κόσμου.

Ο Μπρεσόν υπογράφει εδώ την πιο λιτή και συνάμα πιο συγκινητική ταινία του, δίχως να εκβιάσει ούτε στιγμή τις "συναισθηματικές αντιδράσεις" του Μπαλταζάρ. Δεν τον ανθρωποποιεί, αλλά τον μετατρέπει σε ένα λευκό πανί όπου πάνω του οι θεατές προβάλλουν τις αντιδράσεις τους (το ίδιο συμβαίνει και με τους χαρακτήρες του, τους οποίους υποδύονται ερασιτέχνες), με το ποιητικό ύφος, τις θρησκευτικές αλληγορίες και τον παντοδύναμο μινιμαλισμό της ταινίας να συναρπάζουν και τον Ζαν – Λικ Γκοντάρ να δηλώνει πως αυτή η ταινία "είναι ολόκληρος ο κόσμος μέσα σε μιάμιση ώρα".

Α/Μ. Γαλλία. 1966. Διάρκεια: 95΄. Διανομή: AMA FILMS

Περισσότερες πληροφορίες

Στην Τύχη ο Μπαλταζάρ

Au Hasard Balthazar
5
  • Δραματική
  • 1966
  • Διάρκεια: 95 '
  • Ρομπέρ Μπρεσόν

Ο Μπαλταζάρ είναι ένας γάιδαρος τον οποίο φροντίζει η καλόκαρδη νεαρή Μαρί. Η οικογένειά της, όμως, θα αναγκαστεί να τον πουλήσει στο φούρναρη του χωριού και η περιπετειώδης οδύσσεια του υπομονετικού Μπαλταζάρ ξεκινά...

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Οι ταινίες που έρχονται στις αίθουσες την Πέμπτη 23/5

Άντονι Χόπκινς, Ράσελ Κρόου και Ράιαν Ρέινολντς προσεχώς στις μαρκίζες των κινηματογράφων.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
19/05/2024

Αποχαιρετήστε τον Γιούργκεν Κλοπ με αυτό το must ντοκιμαντέρ

Οι άνθρωποι δούλεψαν στενά με τον σπουδαίο προπονητή της Λίβερπουλ μιλούν στα πέντε επεισόδια του "Jürgen".

77ο Φεστιβάλ Καννών: Ο Λάνθιμος διηγείται κατασκότεινες "Ιστορίες Καλοσύνης"

Επιστροφή στην εποχή του "Κυνόδοντα" και των "Άλπεων" για τον Έλληνα σκηνοθέτη, ο οποίος αν και εντυπωσιάζει με τη γεμάτη αυτοπεποίθηση δεξιοτεχνία του, κινδυνεύει να χάσει πολλούς από τους όψιμους θαυμαστές του.

Έρχονται κλασικά ιαπωνικά αριστουργήματα στα θερινά σινεμά

Ακίρα Κουροσάβα, Μίκιο Ναρούσε, Σοσέι Ιμαμούρα, Κένζι Μιζογκούτσι, Γιασουχίρο Όζου, Κον Ιτσικάουα, Κιγιόσι Κουροσάουα, Τακάσι Μίικε, Τεϊνοσουκε Κινουγκάσα, Χιρόσι Τετσιγκαχάρα & Μασάκι Κομπαγιάσι, σε ένα αφιέρωμα στους Ιαπωνικούς κινηματογραφικούς θησαυρούς.

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (15-22/5)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Στο φεστιβάλ Αγών το σινεμά συναντά την αρχαιολογία

Ανακαλύψτε το πρόγραμμα της διοργάνωσης όπου η ιστορία εμπνέει τον κινηματογράφο.

77ο Φεστιβάλ Καννών: Το Megalo (χαμένο) στοίχημα του Φράνσις Κόπολα

Διπλά βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα, ο σκηνοθέτης του "Νονού" παρουσιάσε στις Κάννες το κινηματογραφικό σχέδιο στο οποίο επένδυσε σαράντα χρόνια από τη ζωή του. Το "Megalopolis", όμως, αποδείχτηκε δυστυχώς μια εκκωφαντική αποτυχία.